Data: 13 de setembre de 2026

L’inici del curs escolar per als infants i joves assenyala la normalitat de la vida social, després del temps d’estiu, també en l’àmbit eclesial. Les nostres comunitats parroquials van retornant a les activitats habituals, obrint-se al seu davant un horitzó de possibilitats. Certament, el servei pastoral no ha cessat en el període estiuenc; però, en ocasió del nou curs, cal emprendre les actuacions en els camps evangelitzadors i pastorals, com la catequesi i altres accions formatives.

Emprendre un nou curs pastoral ha de ser viscut per tots nosaltres com una nova oportunitat que el Senyor ens concedeix de treballar a la seva vinya. Tant de bo que cada parròquia, en el camp propi dels organismes de comunió, com el consell de pastoral parroquial, fes un discerniment sobre la voluntat del Senyor, per a abocar-nos a noves metes de santedat i de missió. Hem d’iniciar el nou curs amb esperança, amb la mirada, des de Déu, a l’avui concret, a fi de veure els camins que l’Esperit obre davant nostre per a fressar-los amb la joia der ser portadors de l’Evangeli als nostres germans.

En el descans estiuenc he estat a les terres on vaig néixer i créixer, el Delta de l’Ebre. Allà els camps de conreu d’arròs, a finals d’agost i setembre, són rossos, assenyalant el moment de la collita. Dic això per aplicar aquelles paraules de Jesús als seus deixebles, quan es troben amb ell després de la conversa amb la Samaritana. El diàleg entre ells duu de l’aliment a la invitació: Alceu la mirada. Mireu els camps: ja són rossos, a punt de segar (Jn 4,35). Certament que a la nostra terra el cereal ja està recollit, però la sega de l’arròs es fa en aquest moment de l’any. Per tant, aplicant-ho a l’inici de curs pastoral, manllevo les paraules del Senyor per a convidar-vos a mirar amb esperança i descobrir «els camps rossos» de les persones que esperen la nostra paraula oportuna per a descobrir més i més Crist, el Camí, la Veritat i la Vida.

Una experiència personal: en els primers dies m’he trobat amb un jove que, cercant el sentit de la vida, des de la buidor en el seu cor, ha descobert Jesús i està aprofundint en la fe per rebre la confirmació i l’Eucaristia. També vaig parlar amb un matrimoni jove que demanava el baptisme per a un dels seus fills i, a més, estaven oberts amb generositat a la vida. Són molts els qui cerquen i els qui troben. Aquests són els camps rossos, a punt de segar, que esperen el nostre testimoniatge de fe en Crist, l’únic Senyor i Salvador.