Dimecres 22 d’octubre, al Casal Borja de Sant Cugat del Vallès, va tenir lloc la 7a Escola de Tardor de Càritas Catalunya, l’esdeveniment anual formatiu més important de l’entitat.

En aquesta nova edició van participar 130 agents (voluntaris, professionals contractats i equips directius) de les deu Càritas diocesanes amb seu a Catalunya.

La jornada es va estructurar en tres moments: l’acollida i la pregària, la ponència principal, i sis tallers simultanis.

A l’inici de l’acte va donar la benvinguda als presents Mònica Martínez, directora general de Càritas Diocesana de Terrassa – la Càritas amfitriona – remarcant la importància d’aquestes trobades que possibiliten espais de formació i de reflexió.

Tot seguit, prengué la paraula Salvador Busquets, president de Càritas Catalunya, que destacà el lema d’enguany que marcava la trobada, “Acompanyem des de l’Esperança”, que posteriorment desenvoluparia la ponent; també el fet que – des d’aquesta edició – sempre hi haurà un taller sobre la Doctrina Social de l’Església.

La ponència va tenir per títol “Acompanyem des de l’esperança. Què ens diuen el Model d’acció social i la Doctrina Social de l’Església” que va anar a càrrec de la responsable de Comunicació i Voluntariat de Càritas Gipuzkoa, i doctora en Doctrina Social de l’Església per la Universitat Pontifícia de Comillas, Mabel Cenizo.

Mabel Cenizo té més de 25 anys d’experiència en intervenció social en el tercer sector, i ha dedicat la seva trajectòria a enfortir el voluntariat, impulsar la participació social, consolidar la solidaritat i promoure la igualtat.

En la seva intervenció va parlar de com acompanyar des de l’esperança. Un acompanyament que es fonamenta en recrear l’esperança en el context actual, en dinamitzar l’amor per augmentar l’esperança, en construir esperança amb les persones i, finalment, en optar per una esperança que es multiplica en la comunitat.

Un cop finalitzada la ponència es va efectuar la fotografia de grup, que va donar pas als sis tallers simultanis que es van desenvolupar durant la resta del matí i bona part de la tarda. Els temes tractats es van centrar en quatre àmbits: l’acollida i l’acompanyament, la mobilitat humana, els drets socials en temps de la desinformació malintencionada i l’ètica econòmica:

  • La intervenció educativa amb joves migrants sols.
  • Construir un nosaltres: l’acollida a les persones amb mobilitat humana.
  • Acompanyament en drets.
  • L’acollida i l’acompanyament des d’una aproximació a les fitxes “Caminem”
  • Els drets socials en temps de desinformació i fake news
  • Ètica econòmica des de la visió de Càritas, invertim o especulem?

L’Escola de Tardor – que complementa les Escoles de Primavera i d’Estiu de la Confederación de Cáritas Española- busca promoure la formació contínua dels treballadors de Càritas en diferents temes que són necessaris per la tasca sociocaritativa que es duu a terme a totes les Càritas diocesanes i parroquials. I, a la vegada, és un lloc de trobada per compartir i conèixer-se dins la gran família que forma Càritas arreu del país, amb l’intercanvi d’idees, projectes i reptes de futur.

Font: Càritas Catalunya