Data: 27 d’abril de 2025
La paraula misericòrdia té sempre un significat positiu per a cada persona i per a les seves relacions amb els altres. No sols pel que diu sinó pel que conté d’actituds, accions i desitjos de l’ésser humà. En aquest diumenge de Pasqua l’Església celebra la festa de la Divina Misericòrdia, instituïda pel papa sant Joan Pau II, motivada per les paraules de santa Faustina Kovalska i centrada en el passatge evangèlic on apareix Crist Ressuscitat oferint la pau i el perdó als deixebles i, per extensió, als creients i persones de bona voluntat, en una actitud propera i entranyable. La misericòrdia de Déu és font de vida nova i esperança, especialment per a aquells que se senten abatuts i allunyats.
La festa de la Divina Misericòrdia ens convida a viure amb absoluta confiança en l’amor de Déu. No es tracta d’una devoció particular sinó d’una crida universal a obrir el nostre cor a la gràcia del Senyor. En un món marcat per la incertesa, les divisions, els enfrontaments verbals i accions agressives, el sofriment i la solitud, l’anunci de la misericòrdia és més necessari que mai. Sempre afirmem que Déu mai no es cansa de perdonar-nos i ens demana que també nosaltres siguem instruments de la seva misericòrdia i el seu perdó. Les actituds que reflecteixen i promouen el perdó, la comprensió, l’acolliment i el servei als altres ens assemblen a Crist i transformen el nostre entorn en una acceptada conseqüència del seu amor. El papa Francesc ens recordava que la misericòrdia és el cor de l’Evangeli i que ser cristians implica viure-la en la nostra vida quotidiana.
L’Església, seguint l’exemple del seu Mestre, ha de ser un lloc de misericòrdia on tothom es pugui sentir acollit i estimat. A la nostra diòcesi hi ha grups de persones que es reuneixen durant tot l’any per fer realitat en les seves vides el que significa aquesta festa, organitzada amb molta cura a la catedral durant la tarda d’aquest diumenge.
Avui celebrem alhora la misericòrdia de Déu i la festa de la Mare de Déu de Montserrat, tan estesa en les nostres comunitats de Catalunya i en altres parts de l’Església universal. Aquesta coincidència ens permet unir dos grans pilars de la nostra fe: la confiança en la misericòrdia divina i l’amor filial a Maria. Des de fa segles gran quantitat de persones pugen a Montserrat per trobar pau i fortalesa espiritual, encara que sabem que aquesta entranyable muntanya és molt més que un lloc geogràfic: és un referent espiritual per a generacions de creients. Aquestes pedres rocoses i aquest santuari que celebra enguany el seu mil·lenari han estat testimoni de peregrinacions, de sentides pregàries i de llàgrimes vessades davant la Mare de Déu. Moltes persones de la nostra diòcesi ho han experimentat al llarg dels anys i han promogut la devoció mariana entre totes les famílies dels nostres pobles i ciutats. De fet, no hi ha cap centre de culte diocesà que no tingui un lloc privilegiat per a la Mare de Déu de Montserrat.
Ambdues commemoracions ajuden avui dia a tots els cristians a practicar en la nostra vida alguna cosa que fa falta per millorar la societat i evitar la contínua desqualificació per idees i creences dels altres. Tots lamentem l’enfrontament i els insults cap als anomenats adversaris, però els utilitzem com a arma llancívola per defensar les nostres posicions. Sempre pensem que els altres són els qui creen l’animadversió i les mentides; nosaltres, no. Sovint ens oblidem d’anteposar la dignitat de les persones, el perdó efectiu i continuat i la misericòrdia cap a qui pensa diferent. Davant de tot això cal tenir present l’actitud plena de dolçor i d’afecte que manifesta la nostra Mare del cel. Imitem-la!