Data: 28 de desembre de 2025

Estimats diocesans, aquest diumenge a totes les diòcesis del món tancarem l’Any Sant, en què hem donat gràcies al Pare perquè fa 2025 anys va enviar el seu Fill únic, que ens va portar la vida i la salvació. Us convido a elevar des del cor un gran cant de lloança i acció de gràcies a Déu, perquè ha volgut assumir la nostra carn feble i redimir-la. Amb raó els Pares de l’Església repetien que el Fill de Déu es va fer home perquè nosaltres, els homes, poguéssim ser divinitzats (S. Atanasi, Contra arians, I, 38).

Quan el papa Francesc ens va convocar a viure aquest Jubileu, va voler que al llarg de l’any tinguéssim molt present que som “Pelegrins d’esperança” (cf. Butlla Spes non confundit). D’alguna manera, el Papa detectava que a la nostra societat creix la desil·lusió i el desànim i que moltes persones viuen sense esperança. En aquest context, ens va animar als cristians a centrar la nostra mirada en Crist –sobretot en el misteri de la creu–, que és la nostra esperança, i així esdevenir sembradors d’esperança per al món. Les catequesis del papa Francesc –i, després, del papa Lleó– ens han animat a viure aquesta virtut teologal. Tant de bo durant aquest any hagi crescut als nostres cors “l’esperança que no defrauda”! (Rom 5, 5)

Un altre signe del Jubileu ha estat el pelegrinatge a la Catedral. Pelegrinar ens ha ajudat a comprendre que som caminants que es dirigeixen cap a una meta. Caminar plegats ens ajuda a advertir que formem part d’un poble i a sentir el goig de caminar al costat dels germans. És per a mi una alegria saber que totes les unitats pastorals parroquials (UPPs) de la nostra diòcesi han realitzat al llarg de l’any un pelegrinatge a la Catedral, on es va preparar un recorregut jubilar, per ajudar-nos a viure el missatge d’aquest Any Sant.

Enguany hem celebrat també el 1700 aniversari del Concili de Nicea, en què va ser proclamada la nostra fe en Jesucrist, “Fill Unigènit de Déu”, “de la mateixa naturalesa del Pare”. Durant aquest any hem intentat aprofundir en aquesta fe, que compartim els cristians de les diverses esglésies i confessions. Recordo amb particular gratitud la gran celebració ecumènica a la Basílica de la Sagrada Família (10 de maig). Recentment el nostre papa Lleó XIV ha escrit una profunda carta sobre el Credo (“In unitatefidei “) i ha viatjat a Nicea per celebrar un acte ecumènic. Ens ha acompanyat i inspirat també l’exposició sobre el Credo organitzada al nostre Museu diocesà.

Us convido a què ens unim en acció de gràcies al Pare per tots aquests dons que hem viscut en el Jubileu de l’esperança, que ha estat veritablement un temps de gràcia.