El dilluns 14 de setembre de 2020, els Bisbes que formen la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) han portat a terme la reunió número 239 de la Conferència, amb modalitat telemàtica, i en la qual han pogut participar-hi tots els seus membres.

1.- Els Bisbes han tractat diverses qüestions sobre l’inici del curs pastoral 2020-21, en les circumstàncies complexes que vivim a causa de la pandèmia del Covid-19 i que afecten el treball habitual a les parròquies, les escoles, les famílies i el conjunt de la societat.

2.- S’ha incorporat a la reunió el president de Càritas Catalunya, Sr. Francesc Roig, que ha presentat la Memòria del 2019, així com també el treball realitzat per Càritas a partir de l’inici del confinament del 2020. Les 10 Càritas del bisbats de Catalunya no van tancar durant l’estat d’alarma, ni es van aturar, malgrat que els voluntaris grans es van haver de retirar de la primera línia i adaptar les seves col·laboracions. Els qui van quedar van fer un treball enorme, teletreballant i presencialment. Dues setmanes després de l’inici de l’estat d’alarma es van multiplicar per tres les demandes d’ajuda. I es van incorporar 625 nous voluntaris, sobretot joves, després de l’inici de la pandèmia.

La Memòria del 2019 posa de manifest que se segueix una tendència d’estabilització de les persones que demanen ajuda. Al 2019 en el conjunt de les deu Càritas catalanes es van acompanyar 82.139 llars, amb 217.171 persones. Una xifra similar a la del 2018. Les dades mostren que els principals problemes eren aleshores la manca d’habitatge, l’atur cronificat i el treball precari; problemes que, malauradament, van a l’alça.

El Sr. Cardenal Joan Josep Omella, bisbe delegat de la CET per a Càritas Catalunya, ha agraït al Sr. Roig el treball que s’ha fet i es va fent, i ha recordat que la fraternitat, la solidaritat i la caritat són valors que identifiquen la comunitat cristiana i que l’acció caritativa i social forma part de la missió evangelitzadora de l’Església des dels seus inicis, i n’és un dels elements constitutius.

3.- Els Bisbes, tal com ja van escriure en la darrera comunicació i com també ha recordat recentment la Congregació per al Culte Diví, animen els fidels a tornar a la normalitat de la vida cristiana amb la presència física a la celebració de l’eucaristia, sempre que les circumstàncies ho permetin.

4.- Els Bisbes han felicitat el Sr. Cardenal Joan Josep Omella que el proper 20 de setembre celebrarà el cinquantè aniversari de la seva ordenació presbiteral, i també han felicitat el bisbe de Vic, Mons. Romà Casanova, que aquell mateix dia celebrava el dissetè aniversari de la seva ordenació episcopal.

Finalment, en aquest any que el papa Francesc ha volgut dedicar a la reflexió sobre l’encíclica Laudato si’, exhorten els cristians a admirar l’obra de Déu creador per a reconèixer en cada criatura el reflex de la seva bondat i saviesa i alhora a trobar camins concrets de conversió envers el programa exigent d’una ecologia integral.

Tarragona, 14 de setembre de 2020