Mons. Francesc Conesa, bisbe de Solsona i referent de la Conferència Episcopal Espanyola per al Sínode, ha presentat a la Comissió Permanent les propostes per revisar el mode de procedir sinodal de la CEE i ha informat sobre les assemblees diocesanes de la fase de posada en marxa del Sínode. En la mateixa reunió s’ha aprovat el nomenament de Mn. Juan Manuel Bajo Llauradó, prevere de la diòcesi de Tortosa, com a director del Departament de Pastoral de la Salut.

La Comissió Permanent ha celebrat la seva 274a reunió els dies 29 i 30 de setembre a la seu de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), a Madrid.

Els discursos i les homilies de Lleó XIV durant la seva visita a Espanya, en les línies d’acció de la CEE

Un dels temes que s’han abordat aquests dies ha estat l’actualització de les línies d’acció de les Comissions, Subcomissions i oficines de la CEE per recollir les implicacions que, en cada àmbit, poden tenir els discursos i les homilies del papa Lleó XIV durant la seva visita a Espanya, que va tenir lloc del 6 al 12 de juny. Un cop incorporades, es presentaran a la Plenària del novembre.

Com ja va avançar el president de la Conferència Episcopal, Mons. Luis Argüello, en el discurs inaugural de l’Assemblea Plenària d’abril, el text de les Línies pastorals de la CEE per al quadrienni 2026-2030 —«Poseu-vos en camí!»— estava obert a acollir les paraules del Sant Pare i les orientacions que ha deixat en el viatge apostòlic al nostre país.

Aquestes orientacions es concretaran en les accions de la CEE durant els propers quatre anys, donant continuïtat a la presència del Sant Pare a Espanya.

Per la seva banda, el Servei de Publicacions treballa en nous projectes editorials entorn de la visita. Entre aquestes iniciatives hi ha la publicació d’uns materials per llegir, conversar i caminar junts després de la visita del Sant Pare. Els textos, que s’han presentat a la Comissió Permanent, han estat elaborats per un grup de treball de la CEE.

Revisió del mode de procedir sinodal i assemblees diocesanes

El bisbe referent de la Conferència Episcopal Espanyola per al Sínode, Mons. Francesc Conesa, ha presentat a la Permanent unes propostes per fer una revisió del mode de procedir sinodal a la CEE. A aquestes propostes inicials s’hi afegiran les aportacions dels bisbes de la Permanent per continuar el diàleg en la Plenària.

Mons. Conesa també ha informat sobre les novetats que afecten les Assemblees diocesanes d’avaluació de la fase de posada en marxa del Sínode, després de les indicacions que va fer públiques la Secretaria General del Sínode el passat mes de juliol. El treball d’aquestes Assemblees diocesanes culminarà en l’Assemblea sinodal de la Conferència Episcopal, prevista per al segon semestre de 2027. A la Plenària de novembre es continuarà avançant en la preparació d’aquesta important trobada.

Documents i propostes de les Comissions Episcopals

La Comissió Permanent, com és habitual, ha dedicat un temps a conèixer alguns dels projectes en què treballen les Comissions Episcopals.

La Comissió Episcopal per a l’Evangelització, la Catequesi i el Catecumenat, presidida per Mons. José Rico, va presentar a la Plenària d’abril una nova iniciativa: la creació d’un ministeri laical instituït al servei de la caritat. Els bisbes van encarregar a aquesta Comissió, i a les Comissions Episcopals per a la Litúrgia i per a la Pastoral Social i la Promoció Humana, que fessin un estudi sobre aquesta proposta. Els resultats es recullen en un document que, amb el vistiplau de la Permanent, passarà a la propera Plenària.

Mons. Alfonso Carrasco, president de la Comissió Episcopal per a l’Educació i la Cultura, ha presentat una Memòria amb els projectes educatius que s’han dut a terme amb els ajuts concedits el curs passat als col·legis diocesans. També ha presentat la proposta d’ajuts per al curs 2026-2027, que han estat aprovats.

La Subcomissió Episcopal per a la Família i la Defensa de la Vida i la Comissió Episcopal per a les Comunicacions Socials han presentat conjuntament el balanç de la Setmana del Matrimoni 2026 i la campanya de comunicació que dona suport cada any a aquesta Setmana; també han avançat el projecte per a l’any vinent.

El president de la Comissió Episcopal per a la Litúrgia, Mons. José Leonardo Lemos, ha presentat la revisió de la traducció del Missal Romà. El secretariat d’aquesta Comissió ha dut a terme una revisió exhaustiva que ha conclòs amb la millora d’alguns dels seus textos. Amb el vistiplau de la Permanent, es presentarà a la propera Plenària.

Altres temes de l’ordre del dia

Del 4 al 7 de juliol tindrà lloc a Sant Sebastià el III Curs d’actualització per a bisbes. Amb una valoració molt positiva per part dels participants en les dues edicions anteriors, la Permanent ha aprovat mantenir aquesta iniciativa formativa amb el mateix format, que combina formació, pregària i convivència. Progressivament, s’hi aniran incorporant nous continguts que responguin als reptes pastorals i culturals del moment.

La Permanent també ha aprovat destinar un ajut econòmic d’un milió d’euros per contribuir a la rehabilitació dels temples danyats a Granada pels terratrèmols del passat mes d’agost. Aquest mateix mes, un altre terratrèmol va deixar completament inutilitzable el seminari diocesà de Pereira, a Colòmbia. En resposta a la petició de l’Església local, s’ha aprovat donar suport econòmic a la seva reconstrucció. Serà la Comissió Executiva la que concretarà la quantia. També s’ha aprovat una tercera partida econòmica, d’un ajut de 50.000 euros, per al projecte Kairós. Es tracta d’una obra desenvolupada per la Fundació Pia J2R que compta amb l’impuls i el suport del papa Lleó XIV i de la mateixa Conferència Episcopal Espanyola.

Els bisbes de la Permanent han donat el vistiplau al temari de la 130a Assemblea Plenària, que tindrà lloc del 16 al 20 de novembre. L’ordre del dia s’ha completat amb diversos temes de seguiment i econòmics, a més de l’habitual capítol de nomenaments.

Nomenaments

Els bisbes de la Comissió Permanent han aprovat, a proposta del secretari general, el nomenament de Mª Carmen Ramírez Moreno, laica de l’arxidiòcesi de Madrid, com a nova directora de l’Oficina d’Informació de la Conferència Episcopal, de la qual era directora adjunta des de 2023. Substitueix José Gabriel Vera Beorlegui, sacerdot de l’arxidiòcesi de Pamplona i Tudela, que ha ocupat aquest càrrec des del gener de 2015.

També han aprovat el nomenament de Javier María Prades López com a membre del Consell Editorial de la Biblioteca d’Autors Cristians (BAC).

La Permanent ha donat l’autorització a la Comissió Episcopal per a la Pastoral Social i la Promoció Humana per al nomenament de Juan Manuel Bajo Llauradó, sacerdot de la diòcesi de Tortosa, com a director del departament de Pastoral de la Salut. A més, ha donat el vistiplau perquè la Subcomissió Episcopal per a la Família i la Defensa de la Vida nomeni Juan Iniesta Sáez, sacerdot de la diòcesi d’Albacete, com a col·laborador permanent.

Altres nomenaments:

  • Francisco José Cortés Martínez, laic de la diòcesi de Còrdova, reelegit president de l’Associació de Bibliotecaris de l’Església (ABIE).
  • Rosa María Murillo Fuentes, laica de la diòcesi de Plasència, reelegida presidenta nacional del moviment «Cursillos de Cristiandad de España».
  • Javier Ramos Guardiola, laic de la diòcesi de Cartagena, com a president general de l’associació «Acción Católica General» (ACG).
  • David Míguez Gallego, laic de l’arxidiòcesi de Santiago de Compostel·la, com a delegat general de la «Federación Scouts de Galicia-Escultismo Católico Galego».
  • Julia Bonilla García, laica de la diòcesi de Coria-Càceres, com a presidenta de la «Federación de Scouts Católicos de Extremadura».
  • Raúl Hernández Pérez, sacerdot de la diòcesi de Coria-Càceres, com a consiliari regional de la «Federación de Scouts Católicos de Extremadura».

Font: Conferència Episcopal Espanyola