L’Equip Sinodal de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) ha fet públics dos nous documents de treball i reflexió. Aquests textos neixen amb l’objectiu de continuar animant el procés sinodal, oferint eines pràctiques sobre la transparència pastoral i aprofundint en el paper fonamental dels laics en la missió eclesial.

En el marc de l’actual fase d’implementació, l’Església espanyola continua oferint recursos perquè el discerniment es converteixi en una realitat quotidiana. El dos nous documents ja estan disponibles per a la seva lectura i descàrrega lliure.

El protagonisme de tots els batejats en una Església sinodal missionera

El primer text aborda la necessitat que els batejats no ordenats puguin exercir un protagonisme amb funcions de lideratge capaç d’enriquir la figura de l’Església. El document convida a superar la idea que els laics hi són només per ajudar o suplir, reconeixent que han d’assumir competències precises i desenvolupar ministeris rellevants perquè l’Església sigui un veritable subjecte comunitari.

Entre les seves aportacions més destacades, aquest document subratlla:

  • El paper de la dona: El Sínode convida especialment a facilitar una participació més àmplia de la dona en la vida i en la missió de l’Església.
  • Càrrecs de responsabilitat: Es reafirma el desig que els laics estiguin presents en càrrecs de responsabilitat en el govern i en la planificació pastoral de les diòcesis.
  • Nous horitzons de missió: S’anima els batejats a liderar la missió en les realitats temporals, incloent la presència en moviments socials i l’evangelització en el «continent digital».

Orientacions per a la rendició de comptes sobre el desenvolupament de la missió

La segona aportació és un instrument pràctic dissenyat per créixer en la transparència, rendició de comptes i avaluació en les nostres comunitats, parròquies, moviments i diòcesis. El text clarifica que la rendició de comptes en l’Església no respon a exigències organitzatives ni es pot considerar com un acte merament administratiu, sinó que es fonamenta en el seu mateix ser misteri de comunió.

Aquest valuós recurs ofereix, entre altres coses:

Cultura de la cura: Un apartat dedicat a avaluar la promoció d’un entorn segur, la cura de les víctimes d’abusos i les mesures de protecció.

Una guia pràctica: Suggeriments i punts a tractar per orientar com es podria realitzar la rendició de comptes de la missió pastoral.

Revisió integral: Criteris per avaluar des de la planificació pastoral i la litúrgia, fins a l’administració econòmica i el funcionament de la Cúria i els consells parroquials.

A continuació, pots llegir en català els nous documents:

El protagonisme de tots els batejats en una Església sinodal missionera

Orientacions per a la rendició de comptes sobre el desenvolupament de la missió