catala espanol
Facbook Facebook Flickr Facebook
21/05/2014

Segona sessió del Congrés Internacional de Pastoral de les grans ciutats

Gabinet d'Informació de l'Església a Catalunya

Aquest dimecres 21 de maig, ha tingut lloc, a l’Aula Magna del Seminari Conciliar de Barcelona, la segona sessió del Congrés Internacional de Pastoral de les grans ciutats, que ha estat centrada en l’encaix del cristianisme en la gran ciutat.

La sessió del matí ha constat de tres ponències. El professor Angelo di Berardino, de Roma, ha presentat la primera, “L’origen urbà del cristianisme (segles I-IV)”. Di Berardino ha fet un repàs històric de l’origen urbà del cristianisme i ha destacat quatre testimonis dels segles I al IV que van deixar constància del fenomen d’expansió del cristianisme. Di Berardino ha dit que el cristianisme, en els primers segles, es va estendre molt ràpidament. La seva difusió es va produir gràcies a les relacions personals i a la xarxa de les grans ciutats mediterrànies, perfectament interconnectades. La Bona Nova de l’Evangeli es va difondre des de les grans ciutats a les àrees més rurals. El model urbà comporta una gran varietat de situacions locals, depenent de diferents factors com la urbanització, l’organització de la província, la distribució de la població en el territori, la configuració del territori, la riquesa o les condicions climàtiques, entre d’altres. En aquella època, es deia ‘ciutat’ als llocs allunyats l’un de l’altre. I el concepte d’‘urbs’ s’aplica només a Roma. El terme ‘ciutat’ va evolucionar cap a una altra significació, considerada com a estructura política i organitzativa, composta per carrers, botigues, teatres, aqüeductes, etc., i dotada d’un component jurídic. Les ciutats es desenvolupaven en extensió, no en altura. En cada ciutat de l’Imperi romà s’implantava una comunitat local, la qual esdevenia centre d’irradiació del cristianisme.

La segona ponència, “El teixit eclesial i els teixits urbans (socials, econòmics, culturals, religiosos), l’ha presentada el professor i pastoralista mexicà Benjamín Bravo. El P. Bravo ha dit que la pastoral esfonamenta en intuïcions pròpies basades en experiències històriques i ha criticat certes pràctiques de l’Església en les grans ciutats: “L’Església viu en la ciutat però no és urbana, està a la urbs,però té hàbits i teixits que pertanyen a un altre lloc i a una altra època. La seva estructura és territorial i no cultural; els seus horaris són de poble, tanquen a les 20 h”. El P. Bravo ha demanat que ens concentrem en l’essencial, en el cor de l’Evangeli: que es reconegui Jesús en rostres molt concrets i que, sobretot, se sigui samarità. Cal passar del temple a l’església de casa, és a dir, a la comunitat eclesial de base, a la comunitat de religiositat popular, a la comunitat de la família d’un malalt, a la comunitat carismàtica, a la comunitat de pares i mares de nens que reben un sagrament d’iniciació cristiana, entre d’altres. El ponent ha proposat també donar més rellevància al treball apostòlic dels laics: “Escollir laics com a testimonis més que com a mestres, que reuneixin veïns i coneguts, i capacitar-los en la predicació informal, que parlin de les inquietuds de la gent i que dialoguin amb tothom”.

Per part seva, Luca Bressan, vicari episcopal de la diòcesi de Milà, ha parlat de “Individu/persona, col·lectivitat/comunitat en la gran ciutat”. “La ciutat està canviant el cristianisme i les seves institucions”, ha afirmat Luca Bressan. El cristianisme està cridat a renegociar amb la cultura urbana dintre de la quotidianitat de les seves relacions i de la seva activitat i té una proposta d’humanització de la ciutat, en la qual els més febles i els estrangers han de ser considerats prioritaris. La cultura urbana obliga el cristianisme a repensar el seu funcionament social i institucional i, en particular, interroga l’experiència eclesial en tres dimensions fonamentals: el concepte d’institució, el d’autoritat i la idea de territori. Seguint l’exhortació apostòlica Evangelii Gaudium, del papa Francesc, Bressan ha proposat una gramàtica del cristianisme urbà que es basi en ‘fer olor d’ovella’, en anunciar el missatge cristià i en dur a terme experiències fonamentals que simbolitzin la pertinència i el sentit de l’existència. 

A la tarda, han continuat els debats a porta tancada amb els experts. Demà dijous tindrà lloc la tercera i darrera sessió del Congrés que versarà sobre “L’Evangeli comunicat en la gran ciutat” i comptarà amb les ponències de Jean-Bosco Matand, de Kinshasa, Alphonse Borràs, de Lieja i Carlos M. Galli, de Buenos Aires.

 

Barcelona, 21 de maig de 2014

ir atras - anar enrera - go back
La veu de l'església
subir arriba
Este sitio utiliza cookies, puedes ver la política de cookies, aquí -
Política de cookies +